Chingul Han’ın Kaftanları

Yeniden merhaba tarihte hepimizin dikkatini çeken stepler kaftanlar ve mezar sembollerinden bahsetmek istiyorum.”Taş Baba lar”yani Rus ve Ukraynalı olan halkın deyimi ile mezar taşları,Mezar Taşında resimlerdeki ifade mezarın kime ait olduğundan bahsetmekte içinde yatan ölünün asil soylu zengin varlıklı bir geçmişe mi ait olduğunu,yada tanınmayan sıradan yoksul bir insana mı ait olduğunu görsellerle izah etmektedir.
Ukrayna Donetsk Devlet Üniversitesi Tarih Fakultesi Arkeoloji bölümünden Prof.Dr.Alexander Yevglevsky hocamızla olan çalışmamızda 2011 yılında
Ar-Ge/ için Tim sponsorluğunda İ.Ü.den ekip arkadaşlarımla gittiğim seyahatimizde Kültürel Mirasımız deri ve tekstil tarihi göçebelerle ilgili aldığım bilgileri paylaşmak istedim.Orada bulunduğumuz sürece bir çok şehir gezdik ve tarihi mezarları inceledik.Hocamız anlatımlarında mezar sembollerini ve taşların ne anlama geldiğinide ayrıntılarıyla ifade ediyordu tekstil ve deri tarihi göçebe türkler ilede özellikle ilgiliydim.Projemizin devamında Avrasya Stepleri Altay Üniversitesi işbirliği söz konusuydu,
anlatımlarında Avrasya steplerinde oldukça bilgi sahibiydi bir çok arkeoloji çalışmasına katılmış ve önemli eserlerin bulunmasında adı geçen bir bilgeydi.
Aldığım notlar arasında,Chingul han’ın kaftanları da vardı,
Mezarlarda bulunan giysiler,hepsinden önemliside kaftanlar ortaçağ Türk göçerlerinin dış görünümlerinin araştırılmasında ve onların komşu devletlerle kültürel temaslarının ortaya çıkarılmasında büyük bir önem arz etmekteydi.
Bu münasebette bütün Avrasya stepleri üzerindeki en önemli buluntu Kuzey Azak Deniz’i kıyısına yakın Chingul nehri üzerindeki mezarlıkta bulunan insana aittir.Cenaze töreni ve mezarlıkta bulunan lüks eşyalar Hanın Statüsünü göstermektedir.
Han’ın dizine yakın uzunlukta giydirilmiş kaftan sol tarafına sarılmış ve üzerine küçük zil şeklinde düğmeler tutturulmuştur.Kaftan parlak bir Bizans ipeğinden-Kontstantinapolis’te üretilmiş,üç katmanlı ve kızıl renge sahip bir kumaştan yapılmıştır.

 

Kaftan’ın ön tarafı çivit mavisi ipek üzerine altın dikişlerle süslenmiştir.Yakası sol tarafa küçük zil şeklindeki bir düğme ile tutturulmuştur.Kemerinin altı geniş katlı bir etek görünümündedir.Kemer kısmı dar (2 cm kadar) ve görünüşe göre düğümlerle bağlanmıştır.Kemerin altında özellikle dikilmiş kordon sırmalı kumaş vardır.
Kaftan samur kürküyle astarlanmıştır.
Altın dikişler levhalar üzerinde lüks bir şekilde süslenmiştir.Dikişler kol kısımlarında dirsekten omuza kadardır.Ölüye giydirilmiş kaftanın dışında mezarda beş kaftan ve bir takım başka giysilerde bulunmaktadır.Kaftanlardan biri lüks süslemeler açısından hanın giydiği kaftandan daha kötü değildir.
Anıt 1240-1250 yıllarına tarihlendirilebilir.


Bir önceki yazımız olan Şeki Han Sarayı ve Banisi Müştağ Hüseyin Han başlıklı konumuz da Ahşap Eserler, Azerbaycan Kültür Mirasları ve Çivisiz Konak hakkında bilgiler verilmektedir.

Makale Hakkında Yorum Yapın!

Bir Cevap Yazın

Makale Hakkında Yapılan Yorumlar

Bu yazıya henüz yorum yapılmamış.